Training / continuing education, further training Communication specialist training

to providers
(1)
Infos, tips & tests Video stories
(1)

After training as a communications specialist, you will be able to plan and coordinate advertising and communication measures. You will take on a variety of tasks and negotiate with graphic designers, photographers, copywriters, film teams, printers, newspaper and magazine publishers.

Download checklists

Checklist «Finding the right further training» » download here

Checklist «Choosing the right school» » download here

Tipps und Entscheidungshilfen für die Ausbildungswahl

There is advertising for a wide variety of things: food, clothing, consumer electronics, furniture, cars, services, etc. Communications specialists work in communications, advertising or media agencies, in media publishing houses or in the advertising departments of larger companies. They support project and advertising management in the realization of advertising campaigns and advertising media such as poster or ad series, brochures, customer magazines, video films and digital media. In order for the corporate client to be able to publish its advertising messages in a targeted manner, graduates of the communication specialist training course develop a convincing communication concept for the client and plan and accompany the deadlines from an administrative, technical and financial point of view.

In a communication specialist training course, you will learn the following:

  • Fundamentals of business administration and marketing
  • Communication: Instruments, conception, creation
  • Realization / Production
  • Media
  • Advertising law
  • Advertising industry

Communication specialists have extensive knowledge of marketing communication and its tools. In performing their tasks, they must also take into account and comply with the various legal regulations and rules of the industry. They constantly monitor developments in the industry and adapt strategies and implementations. You will acquire all this knowledge and skills in a communications specialist training course.

Questions and answers

Die folgenden Werkzeuge und Techniken werden im Rahmen einer Kommunikationsfachmann-/Kommunikationsfachfrau-Weiterbildung erlernt:

  • Kommunikationswissenschaft
  • Medienwissenschaft
  • Public Relations Theorie
  • Rhetorik
  • Psychologie der Kommunikation
  • Interkulturelle Kommunikation
  • Kognitive Kommunikation

Eine Kommunikationsfachmann-/Kommunikationsfachfrau-Ausbildung vermittelt folgende Kompetenzen:

  • Fachliche Qualifikationen: Abgeschlossene Ausbildung oder Studium in den Bereichen Kommunikation, Medienwissenschaften, Public Relations, Journalismus oder verwandten Disziplinen.
  • Kommunikative Fähigkeiten: Ausgeprägte Fähigkeit, Informationen klar und zielgerichtet zu vermitteln.
  • Analytische Fähigkeiten: Fähigkeit, Kommunikationsprozesse und Zielgruppen zu analysieren und entsprechende Kommunikationsstrategien zu entwickeln.
  • Medienkompetenz: Kenntnisse im Umgang mit traditionellen und neuen Medien sowie in der digitalen Kommunikation.

Nach der Ausbildung Kommunikationsfachfrau / Kommunikationsfachmann stehen folgende Aufgaben auf dem Programm:

  • Kommunikationsplanung und -strategie: Entwicklung von Kommunikationsplänen und -strategien zur Vermittlung von Botschaften an verschiedene Zielgruppen.
  • Medienarbeit: Beziehungen zu den Medien pflegen, Pressemitteilungen verfassen, Pressekonferenzen und andere Medienauftritte organisieren.
  • Interne Kommunikation: Gewährleistung eines reibungslosen Kommunikationsflusses innerhalb eines Unternehmens oder einer Organisation.
  • Öffentlichkeitsarbeit (PR): Aufbau und Pflege des Images eines Unternehmens oder einer Institution in der Öffentlichkeit.
  • Krisenkommunikation: Entwicklung von Strategien zur Bewältigung von Kommunikationskrisen.

Mögliche berufliche Rollen für Kommunikationsfachleute sind:

  • Kommunikationsmanager
  • PR-Manager
  • Pressesprecher
  • Social Media Manager
  • Content-Stratege
  • Brand Manager
  • PR-Berater
  • Digital Marketing Spezialist
  • Community Manager
  • Medienberater

Die Kommunikationsfachfrau / der Kommunikationsfachmann setzt folgende Technologien und Medien ein:

  • Online-Kommunikation
  • Mobile Kommunikation
  • Digitales Storytelling
  • Social-Media-Plattformen (z.B. Instagram, LinkedIn, Twitter)
  • Influencer-Marketing
  • Podcasting
  • Webinare
  • Content Management Systeme (CMS)

Die folgenden möglichen Themen werden in der Kommunikationsfachfrau- /Kommunikationsfachmann-Ausbildung behandelt:

  • Kommunikationsstrategie
  • Medienarbeit
  • Öffentlichkeitsarbeit (PR)
  • Krisenkommunikation
  • Unternehmenskommunikation
  • Interne Kommunikation
  • Externe Kommunikation
  • Marketing-Kommunikation
  • Content Management
  • Social Media Kommunikation
  • Digitale Kommunikation
  • Multimediale Kommunikation
  • Stakeholder-Kommunikation
  • Branding
  • Markenkommunikation
  • Storytelling

Eine Kommunikationsfachfrau / ein Kommunikationsfachmann ist eine Person, die über spezifische Kenntnisse und Fähigkeiten im Bereich der Kommunikation verfügt und in einem beruflichen Kontext tätig ist, in dem Kommunikationsprozesse gestaltet, gesteuert oder optimiert werden. Die Kommunikationsfachfrau / der Kommunikationsfachmann ist qualifiziert, in verschiedenen Bereichen der interpersonellen und öffentlichen Kommunikation zu arbeiten, z.B. in der Unternehmenskommunikation, der Medienarbeit, der PR, im Marketing oder auch in der internen Kommunikation von Organisationen.

Redaktionelle Leitung:

Stefan Schmidlin, Bildungsberatung, Content-Team Modula AG

Quellen

Website des Schweizerischen Sekretariats für Bildung, Forschung und Innovation SBFI , Website www.berufsberatung.ch (offizielles schweizerisches Informationsportal der Studien-, Berufs- und Laufbahnberatung) sowie Websites und anderweitige Informationen der Berufsverbände und Bildungsanbieter.

Erfahrungen, Bewertungen und Meinungen zur Ausbildung / Weiterbildung

Preview of the video «4 Schritte zur richtigen Weiterbildung»

Haven't found the right training or further education yet? Benefit from educational advice now!

Further training is not only important in order to maintain or increase professional attractiveness, investing in training or further training is still the most efficient way to increase the chances of a pay rise.

The Swiss education system offers a wide range of individual training and further education opportunities - depending on your personal level of education, professional experience and educational goals.

Choosing the right educational offer is not easy for many prospective students.

Which training and further education is the right one for my path?

Our education advisory team will guide you through the "education jungle", providing specific input and relevant background information to help you choose the right offer.

Your advantages:

You will receive

  • Suggestions for suitable courses, seminars or training programs based on the information you provide in the questionnaire
  • An overview of the different levels and types of education
  • Information about the Swiss education system

We offer our educational counseling in the following languages on request: French, Italian, English

Register now and concretize your training plans.

Sofort zur richtigen Weiterbildung

Toplisting
Address:
Josefstrasse 59
8005 Zürich
SWISS MARKETING ACADEMY
The sma Swiss Marketing Academy AG has specialized in further education in the fields of marketing, sales, communication and events for 20 years and is one of the leading schools in Switzerland.

What sets us apart: Exam AND practice-oriented training, lecturers from professional practice, above-average success rates in the federal examinations, a wide range of courses (evening, afternoon and evening courses), intensive exam training, intensive seminars (already included in the course costs) and a permanent exchange of information via teams.

Courses offered:
- EMK (basic training in marketing)
- Federal Marketing Specialists FA, Federal Sales Specialists FA, Federal Communication Specialists FA
- Federally certified marketing manager, federally certified sales manager, federally certified communications manager
- Marketing manager HF, certified marketing and sales manager NDS HF

Teaching methods:
We offer our courses online (via Teams), hybrid, dual and face-to-face.
» Company conditions and cooperation opportunities
Region: Zürich
Sites: Zürich

Schulen mit zertifizierter Bildungsberatung

Attraktive Services für Swisscom Mitarbeitende

Kostenlose Services

» Bildungsberatung (Wert: CHF 150.–)
Bildungs- und Businessratgeber (Wert: CHF 175.–)

» Rabatte

Attraktive Rabattierungen seitens der Bildungsanbieter.

» Massgeschneiderte Bildungsangebote

Ohne grossen Zeitaufwand den besten Trainer, Coach oder Schulungsanbieter finden

Bildungsangebot Schweiz

Aus über 700 Bildungsanbietern das richtige Bildungsangebot finden